2007-08-30

MERDEKA!, MERDEKA!, MERDEKA!




Hari ini merupakan ulangtahun kemerdekaan yang ke 50 bagi tanahairku yang tercinta ini. Walaupun terdapat pelbagai masalah-masalah yang telah timbul di negara ini, tapi pada diri saya, ini hanyalah sekadar ujina, cubaan dan dugaan untuk menguatkan lagi negara ini. Saya pernah tinggal di negara asing, tapi Malaysia jugalah tempat yang saya sukai. Hujan emas dinegara orang, hujan batu dinegara sendiri, tapi di negara sendiri yang ku cintai. Walaupun terdapat kelemahan situ dan sini, tapi keamanan tetap terpelihara. Alhamdulillah, disini kita tidak mendengar bunyi tembakan dan letupan bom, (kecuali tempat anda dekat dengan kem tentera, seperti tempat tinggal saya sekarang :)), tiada rusuhan, tiada keadaan darurat yang berpanjangan, tiada bencana alam yang dasyat dan lain-lain lagi musibah.


Bercakap mengenai kemerdekaan, saya ingin sentuh sedikit mengenai kemerdekaan minda kita terhadap OS. Disini saya senaraikan OS yang pernah saya gunakan dan sentuh.

MSDOS v2.11 - 8.0

MS Windows v2.0 - Vista, temasuk versi Server

MS-BOB : heh eh he e..

NeXTSTEP : http://en.wikipedia.org/wiki/NeXT
Pada masa tu memang anggun sekali OS dan HW nya.
Window Managernya best pada masa tu.

MS-Xenix : http://en.wikipedia.org/wiki/Xenix


Human68k dan SX-window : http://en.wikipedia.org/wiki/Sharp_X68000
Inilah komputer peribadi yang telah banyak mendidik saya dalam alam pengkomputeran.

GNU/Linux : Sejak 1997 lagi, saya sangat sayangkan OS ini. :)

FreeBSD, NetBSD, OpenBSD : Ini sentuh sikit-sikit saja.

QNX : kecik dan realtime

OS/2

AmigaOS : pada komputer Amiga 500. Ringan betul sistem tetingkapnya.

IRIX : pada komputer SGI (Octane, O2)

Dari Sun OS hingga Solaris 10

SCO Unixware :Ewah... ya, saya guna pernah mengendalikan OS ini.

Digital Unix Tru64 OSF/1.

Mac OS - OSX

Mungkin kebanyakkan OS yang saya senaraikan disini sudah tidak wujud lagi, dan dari sinilah kita boleh menguatkan lagi ilmu pengkomputeran kita. Dari pengalaman inilah, anda akan lebih faham kenapa saya tak minat kepada produk komersil, lebih-lebih lagi MS Windows. Kalau anda terbaca kritikan keras mengenai MS Windows, jangan salah anggap terhadap diri saya, kerana saya mengkritik mempunyai asas yang kukuh, lebih lebih lagi kalau berkaitan dengan taktik kotor monopoli syarikat itu.

Selagi kita tidak mencuba OS-OS lain, selagi itulah minda kita akan dijajah oleh satu-satu produk saja. Bebaskan dan merdekakan minda anda.

No comments: