2007-08-21

Selamat datang.

Selamat datang ke blog ku.
Ini adalah topik permulaan dalam bentuk blog setelah 2 dekad menggunakan Internet. Sedikit sebanyak sejarah Internet ku.

1988 - Dulu-dulu saya hanya ada email saja. Mula mengenal Emacs. Pelantar :Sun OS dan Sun Solaris.
1990 - Baru berjinak-jinak dengan newsgroup.
  • Newsgroup reader : Emacs
  • Group yang selalu saya lawati : fj.rec.av; fj.sys.x68000; comp.graphic.gnuplot;....
1995 - Melayari Internet dan www.excite.com adalah search engine pertama ku.

1996 - Mencuba IRC, saya guna VisualIRC pada ketika itu, dan bertemu dengan jodoh saya.

1997 - Mula mengenal GNU/Linux, bermula dengan buku Installing Linux (Slackware 3.2). Bermula dari hari itu lah saya tidak menoleh kebelakang lagi. Perisian yang lazim saya gunakan semasa belajar dahulu seperti, X11, Emacs, LaTeX, gnuplot,... dapat diguna semula.

2000 - Cerai talak 3 dengan produk MS. Pada ketika ini, saya menggunakan GNU/Linux sepenuh masa, baik pada waktu keje mahupun waktu libur. Sekarang saya boleh sediakan server IRC, email, http, mysql, distro mikro Linux saya sendiri.

2007 - Saya menulis blog pertama ini.


Sesungguhnya GNU/Linux memang memberi banyak pengajaran dan pengalaman berguna dalam pengkomputeran diriku, lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan jaringan.

3 comments:

Abah said...

wow...
abang bahtiar....
lama tak dengar berita?... :D
jom minum teh tarik!

bahathir said...

Errr. nak minum kat mana Bang? Saya kat Melaka... :)

Irwan said...

w00t! Tahniah kerana dah ada blog :)

Semoga dapat berkongsi pengalaman dengan kami semua.